Den bedste beslutning – eller når der er noget, man bare MÅ

Hvad får et menneske til at vælge kinesiologien – ikke bare som behandling, men som livsvej?

I serien “Mød en kinesiolog” deler kinesiologer deres personlige fortællinger om vejen ind i faget. Historier om livet, kroppen og de erfaringer, der gjorde kinesiologien til mere end et valg – men en retning.

Her møder du:

Rikke Barbro Bendixen

Titel: DK-Kinesiolog®, RAB
Fagligt fokus: At kunne mestre livet, børn og voksne.
Geografisk område: Midtsjælland

Min vej ind i kinesiologien

Hvad i dit liv gjorde, at kinesiologi blev relevant for dig?

Jeg anede ikke, hvad kinesiologi var, havde aldrig stødt på det eller endsige hørt om det. Men min interesse blev alligevel vakt, da der på et tillidsmandskursus i 2002 var en glad medkursist som annoncerede at hun snart skulle starte på en uddannelse til KINESIOLOG.

Var der noget du kæmpede med før kinesiologien – kropsligt, mentalt eller menneskeligt?

Hun kom simpelthen med svaret på det, som jeg så længe havde ledt efter. Jeg var på det tidspunkt sidst i fyrrerne og havde det lidt ligesom Yvonne i Olsenbanden: “Der kommer et tidspunkt i enhver kvindes liv… osv.”

Jeg havde brug for at bruge mig selv på andre måder, end mit job som laborant kunne opfylde. Men jeg kunne hverken få ord eller billede på, hvad det der “andet” så skulle være.

Min medkursist havde ganske enket udtalt det magiske og forløsende ord, KINESIOLOGI.  Jeg forstod stadig ikke helt hvad, det gik ud på, men det MÅTTE simpelthen undersøges.

Hvad oplevede du i mødet med kinesiologi?

Hjemme igen tog jeg kontakt til de 3 skoler, som dengang eksisterede på Sjælland. Og efter at have været til introaftener alle stederne, traf jeg en ret vild beslutning, som nok er den bedste, jeg (ud over at få mine børn, naturligvis) har truffet i mit liv: Jeg meldte mig simpelthen til HELE uddannelsen up front på Dansk Pædagogisk Kinesiologiskole.

Jeg havde i princippet ikke pengene – men en tro på, at det nok skulle gå endda. 

Hurtigt blev jeg bekræftet i, at mit valg var det rigtige. Det var fantastisk at møde en masse medstuderende, som var lige så “mærkelige” som jeg var. Det var mødet med en ny familie, hvor man kunne være sig selv på en måde, som jeg ikke havde oplevet tidligere i mit liv.

Og tænk sig, at det kunne være interessant at lære nyt – og at være umættelig hvad viden angik. Jeg kunne bare ikke få nok – også det var en helt ny oplevelse.

Jeg vidste i princippet ikke, hvad der ventede mig, men jeg var SÅ nysgerrig, at jeg ikke kunne andet end at fortsætte.

Hvorfor valgte du at blive kinesiolog?

Som kinesiologi-studerende er man ret privilligeret. Man lærer en hel masse, som man så får lov til at prøve af i praksis sammen med sine medstuderende. Vi øver det hele på hinanden. Så i princippet mærker man hele pensum på egen krop, så at sige.

Allerede kort inde i uddannelsen oplevede jeg, hvor dybt afbalanceringerne gik. Allermest fascineret var jeg nok af, at det var muligt at arbejde tilbage i tid, hvor problemerne havde sit udspring. Det var simpelthen nogle vilde oplevelser, vi havde på briksen. Samtidig følte vi os altid passet rigtig godt på – og at vi var i trygge hænder.

I starten anså jeg nok mest kinesiologi som et håndværk. Når jeg fulgte procedurerne, som jeg havde lært, følte jeg mig tryg og havde også gode resultater med mine klienter. Men det voksede ligesom, og blev til mere end blot et håndværk. Efterhånden som jeg lærte mere og mere og fik mere klienterfaring, udviklede jeg mig naturligt også selv. Det kan sammenlignes lidt ligesom at få kørekort. I starten har du fuldt fokus på alt det, du skal have styr på. Først senere kan du også nyde udsigten på din vej.

Hvad betyder kinesiologi for dig i dag?

Og det gør jeg altså nu: Nyder udsigten i fulde drag.

Det er med stor glæde og ydmyghed, jeg tager imod mine klienter. Efter over 20 år i branchen bliver jeg til stadighed bekræftet i, at kinesiologi kan noget helt særligt. Det hele giver så meget mening, når man kan sende en klient ud af døren med en god følelse i kroppen og et håb om, at tingene kan ændres til det bedre.

Jeg vidste ikke, hvad jeg gik ind til, da jeg startede på uddannelsen. Men det føltes rigtigt, fra dag et. Og jeg elsker simpelthen mit job – i dag som dengang.

Min uddannelse som kinesiolog slutter nok aldrig helt. Der udvikles hele tiden spændende kurser, som giver nye perspektiver og værktøjer til min “værtøjskasse”. Og som RAB-registreret kinesiolog er jeg jo også forpligtet til at lære nyt og vedligeholde min viden.

Hvad håber du, at andre forstår om kinesiologi?

En kinesiolog ved, at når der er noget, som er svært, og som vi ikke kan ved egen hjælp, så er det fordi energien er blokeret et eller andet sted i systemet. Vores opgave er – meget kort sagt – at lokalisere og identificere blokeringen, og efterfølgende “opløse” denne med de teknikker, vi nu har til rådighed. Metoden går altså efter årsagen (ikke symptomer), er skræddersyet den enkelte, billig, ikke invasiv og uden brug af medicin. What’s not to like?

Hvis dette var en almen kendt viden, ville verden se anderledes ud. Er jeg helt overbevist om.

Hvilket råd vil du give til dem, der står samme sted, som du gjorde dengang?

Gå efter det, du kan mærke er rigtigt. Tjek undervisningsstederne, så du lander det sted, som passer bedst til dig. Prøv det! Det kan kun gå godt 🙂

Fremtiden – Hvad drømmer du om?

Kinesiologi er et fantastisk redskab i uendeligt mange sammenhænge.

Mit ønske for fremtiden er, at kinesiologi vil blive et ligeværdigt valg eller supplement til det danske sundhedsvæsen. Til brug alle steder og i sammenhænge, hvor mennesker har brug for hjælp til at kunne mestre sine egne liv. 

Overvejer du selv kinesiologien?

Mange kinesiologer begynder deres rejse, fordi de har oplevet kinesiologiens virkning på egen krop eller i familien. Hvis du er nysgerrig på, hvordan kinesiologi kan hjælpe – eller hvis du overvejer at uddanne dig – er du velkommen til: 

At kontakte de kinesiologer, du møder her i serien.

At  tage kontakt til Danske Kinesiologer og tale med vores uddannelsesvejleder, som kan guide dig i forhold til uddannelsesvejen og mulighederne. Mailadressen er:   uddannelsesvejleder@kinesiologi.dk

Går du også med en kinesiolog i maven?

Drømmer du om at uddanne dig i verdens bedste fag og samtidig blive en del af Danske Kinesiologers faglige netværk, så VELKOMMEN HER. Læs mere om uddannelsen.

En sundhedsordning for virksomheder

Som virksomhedsejer kan du indgå en aftale med skattefordele med en Kinesiolog RAB. Ordningen gælder for alle virksomheder inkl. enkeltmandsvirsomheder.

Iask - vores internationale familie

Som medlem af Danske Kinesiologer kan du blive en del af et endnu større netværk, nemlig vores internationale kollegaer fra hele verden. Du kan blive medlem for bare få kroner.